۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

سقوط صنعتی اتحادیه اروپا!

مهدی علیپور منزه
سقوط صنعتی اتحادیه اروپا!

داده های اقتصادی و صنعتی نشان می دهند که قیمت های بالای انرژی تولید را در اتحادیه اروپا کاهش داده، به رقابت پذیری این بلوک آسیب رسانده و زنگ خطر سقوط صنعتی آن را به صدا درآورده است.

به گزارش تحریریه، اتحادیه های کارگری بزرگ اروپا به دلیل رکود عمده در بخش های صنعتی اتحادیه اروپا زنگ خطر را به صدا در آورنده اند. افزایش بدون توقف قیمت انرژی ضربه شدیدی را به سنگ بنای این بلوک یعنی اقتصاد، وارد کرده است. همین امر موجب نگرانی های عمیقی در میان سازمان های کارگری با نفوذ شده است.

باوجود کاهش قیمت انرژی نسبت به اوج آن در سال ۲۰۲۲، کمیسیون اروپا پیش بینی می کند که قیمت گاز و برق همچنان بالا خواهد ماند و تهدیدهای بلندمدتی برای رقابت پذیری صنعت و تولیدات اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت.

روند فزاینده صنعتی زدایی

مطالعه تازه Eurostat داده های نگران کننده ای را از روند تولید ارائه می دهد و می گوید تولید صنعتی در اتحادیه اروپا در ماه نوامبر ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت که این سومین کاهش ماهانه متوالی است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵.۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

EU admits 'mistake' in state aid decision for German coal plants – Euractiv

تولید کالاهای سرمایه ای، شاخص کلیدی سرمایه گذاری بلندمدت است که آن نیز شاهد افت قابل توجه ۰.۸ درصدی در سراسر اتحادیه اروپا در ماه نوامبر بود. به گفته «لودویک ووت» دبیر کنفدراسیون اتحادیه کارگری اروپا، «این ارقام یک قناری در معدن زغال‌سنگ (زنگ هشدار) هستند و بیشترین ضربه به حوزه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در ساختمان‌ها و تجهیزات وارد شده است».

«جودیت کرتون دارلینگ» معاون دبیر کل صنعت ALL اروپا که به شدت منتقد سیاست های اتحادیه اروپا است، دیدگاه خود را با Euractiv در میان گذاشت و تصریح کرد که قوانین سختگیرانه بدهی مشکل را در صنعت تشدید می کند و مانع توسعه بیشتر می شود. وی با اشاره به لزوم اتخاذ سیاست مالی انعطاف‌پذیرتر، بر نیاز به ترویج سرمایه‌گذاری و ایجاد مشاغل با کیفیت بالا تأکید می‌کند.

کارشناسان، از جمله «توبیاس گرکه» از شورای روابط خارجی اروپا، صنعتی‌زدایی را «خطری آشکار و فعلی» می‌دانند. این چالش‌ها با مسائلی مانند کمبود نیروی کار واجد شرایط، زیرساخت‌های ناکافی و سیاست‌های صنعتی ملایم‌تر در سایر نقاط جهان در حال وقوع هستند.

EU plan to cut Russia gas dependency this year

«بن مک ویلیامز» تحلیلگر سیاست انرژی در اندیشکده بروگل هم تأکید می کند که قیمت بالای انرژی بر رقابت پذیری اروپا تأثیر می گذارد. او می‌گوید: آینده رقابت‌پذیری صنعتی اروپا با توجه به توانایی آن در توسعه منابع جدید انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد یک محیط سرمایه‌گذاری خوب برای نوآوری و فناوری‌های فردا تعیین خواهد شد.

شرکت ها به دنبال دریافت غرامت از اتحادیه اروپا بابت ضررهای ناشی از تحریم های روسیه هستند

در میان مشکلات صنعتی اروپا، بحران دیگری هم در حال شکل گیری است زیرا شرکت های بزرگ آلمانی، از جمله وینترشال، زیمنس موبیلیتی، و بانک فولکس واگن، به دنبال دریافت غرامت از دولت آلمان هستند. آن ها مدعی هستند که به علت سیاست های برلین خسارات قابل توجهی را در خصوص تحریم روسیه متحمل شده اند. پیگیری فعالانه Wintershall Dea برای جبران خسارات قابل توجه خود، رویه ای را برای سایر شرکت هایی ایجاد کرد که با مشکلات مشابه دست و پنجه نرم می کردند. زیمنس موبیلیتی و بانک فولکس واگن که با پیامدهای تحریم‌های روسیه روبرو شده اند نیز اکنون به صورت رسمی درخواست جبران خسارت کرده‌اند.

سقوط صنعتی اتحادیه اروپا نزدیک است

درخواست های غرامت بر سطح فشار مالی این مشاغل به دلیل تحولات سیاسی تاکید دارد. تا اواسط نوامبر، در مجموع ۱۶ درخواست توسط ۸ شرکت ارسال شد که مجموع کل آن ها ۲.۸ میلیارد یورو بود. زیمنس و فولکس واگن به دنبال تحریم ها، فعالیت های تجاری خود را در روسیه متوقف کردند که همین تصمیم منعکس کننده چالش های گسترده تر برای شرکت های آلمانی است.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28702

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • NL ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      دوستان گرامی تحریریه! آلمان بعنوان یکی از کشورهای دارای نام خوش در ایران همواره از این امتیاز برخوردار بوده است که در انظباط وصنعت وکوشش بعنوان مدل پیشرفت در اذهان ایرانیان از جایگاه خوبی برخوردار باشد.محصولات آلمانی چه در صنعت ماشین سازی ویا برق تا چندی پیش بازارهای جهانی را تحت سیطره خود داشتند ولی اکنون وضعیت فرق کرده با شروع جنگ اوکرایین وقطع انرژی ومواد معدنی ارزان روسیه واز دست رفتن بازار داخلی روسیه ورشد اقتصادی چین بعد از کرونا اقتصاد این کشور آنچنان زمینگیرشده اقدامات مالی وبرنامه های اضطراری دیگر جوابگو نیست.وابستگی به گاز آمریکا به قیمت ۸ برابرگازروسیه که آنهم احتمالأ توسط آمریکا چند هفته دیگر متوقف خواهد شد چشم انداز سیاهی را برای این کشور رقم زده است.از سوی دیگر وجه پنهان این کشور که همیشه پنهان نگه داشته میشود یعنی «وابستگی تمام وکمال به آمریکا » یکی از مهمترین نکاتی است در روابط بین الملل همواره بین قدرتهای بزرگ نقش مهمی بازی میکند بعبارت دیگر با آلمان صحبت میکنند ولی برای آلمان تصمیم میگیرند.علت آن هم قرار داد تسلیم (کاپیتولاسین)آلمان با آمریکاست نه قرارداد صلح
    • NL ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      بهمین جهت آمریکا بعنوان کشور پیروزتصمیم گیرنده اصلی در این کشور است وبا حضور غیر محسوس خود درتمام صحنه های تصمیمگیری حرف اول را میزند.سفر کاندیداهای احزاب برای نخست وزیری باید همیشه قبل از شرکت در انتخابات اوال به دستبوس واشنگتن بروند وبعداز تأیید اجازه دارند کار خود را شروع کنند وهزاران نکات دیگر که برای عامه قابل تصور نیست.بهمین جهت فکر اینکه بین این دو اختلاف نظری وجود دارد تفکّر مسمومی است که متأسفانه همواره فراموش میشود.تقسیم کار بین این دو بسیار دقیق وسازماندهی شده است حتی در برخورد با سیاستمداران ایرانی نحوه کار بسیار جالب است: تماس وکار باسیاستمداران قبل از انقلاب همواره در اروپا ونسل بعد از انقلاب در آمریکا انجام میشود وآلمان یکی از فعالترین نیروها پشت پرده سیاست ایران است بخصوص در حیطه کار فرهنگی وهنری یا رسانه های عمومی که برخی مواقع همزمانی انتشارمقالات در نشریات ایران ونشریات اطاقهای فکری آلمان بلوف انگیز است.
    • NL ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      0 0
      از سوی دیگر آلمان از بدو تأسسیس خود به شکل کنونی در سال۱۸۷۱ تنها حدود۵۳ سال (۱۸۷۱-۱۹۱۸و۱۳۳۹-۱۹۴۵)استقلال داشته وبعداز شکست درجنگ جهانی اوّل زیر نظر قوای پیروز قرار گرفت وبعد از شکست در جنگ جهانی دوم تا کنون بطور مستقیم وغیر مستقیم زیرنظارت کشور دیگر است وعملأبجز سالهای اولیه امکان تکوین وتکامل سیاست مبتنی بر منافع ملّی خود را نداشته است وبهمین جهت مواضع سیاسی واقتصادی آن در اکثر مواقع غیر اصولی بنظر می آید.ضمنأ آلمان اولین کشوری است که بعد از پایان جنگ طبق نظریه ملت سازی شکل گرفت .(قبل از افغانستان و با طرح مارشال)